17.9.05

Husni aikakauslehtien addiktiobisneksestä

Aikakauslehtikonsultti Samir Husni korosti lauantaiaamun "The possibilites of magazines" - sessiossa tottumuksen ja addiktion voimaa. Oli ennen suklaapatukka. Se hotkaistiin ja siinä se oli, mies vertasi. Sitten ne keksivät tehdä pussillisen pastilleja. Sama maku, eri värisiä, ja käsi käy pussilla jatkuvasti. Reese's pieces.

Husni oli vilpittömän ähäkutillinen kuvaillessaan, kuinka hänet oli kutsuttu Missourin yliopistolle, vanhaan opinahjoonsa, puhumaan journalismista ja aikakauslehtibisneksestä. Yleisössä istui hänen vanha proffansa, joka oli aikanaan sanonut, ettei kannata erikoistua aikakauslehtiin, koska printti on kuoleva media.

Ei kuollut printti, vaan parinkymmenen vuoden aikana nimikkeiden määrä on räjähtänyt.

Session moderaattori tiedusteli Husnin mielipidettä siitä, miksi juorulehdet Suomessa ovat viimeisimmän tarkistuksen mukaan menettäneet osuuksiaan. Eikö se osoita, että suomalainen lukeva yleisö ei halua juoruja, toisin kuin konsultti osoitti kansainvälisestä lehdistöstä.

"Ei siitä ole kyse", Husni vastasi, ja huomautti, että asemiaan vahvistanut sanomalehdistö on vain vahvistanut palveluaan sillä alueella.

"Miettikää sanomalehtien D-osiota", hän kehotti. Lisääntynyttä juoru-, hömppä- ja lifestyle - kamaa. "Onko se sanomalehdessä julkaistu piirakkaresepti eilen syntynyt, onko se ajankohtaisjournalismia?"

Internetiä pidettiin ihan oikein yhtenä vakavana kilpailijana, Husni sanoi, mutta sitä ei osattu nähdä, että sanomalehdet tulevat niin vahvasti aikakauslehtien alueelle.