16.9.05

Miksi journalistit katsovat menneeseen eivätkä tulevaisuuteen etsiessään menestyksen aineksia?

Kuuntelin perjantaiaamupäivän yleisaikakauslehtien (Heleena Savela, HS & Jari Lindholm, Seura & dramaturgi Outi Nyytäjä), naistenlehtien (Marjaana Toiminen, Anna & Katriina Kaarre, Me Naiset & Leeni Peltonen, Kotiliesi) ja Suomessa epäonnistuneiden miesten elämäntapalehtien (Ville Blåfield, SK Miehet & Jarno Forsell, MG) sessiota. Itse näen aikakauslehtien tulevaisuuden erittäin hyvänä, mutta jälleen kerran jäin ihmettelemään printtikeskeistä ja niin niin niin perinteiseltä kuulostanutta keskustelua - monimediahörhö kun olen.
  • Keskustelu ja alustukset olivat yleisfiilikseltään kuin tuulahdus kymmenen vuoden takaa. Mitään uutta ei ole tapahtunut, eihän?
  • Panelisteilta tuli yllättävän voimakasta kritiikkiä suomalaiseen toimituskulttuuriin, joka perustuu yksin tekemiselle, ei ryhmätyönä tekemiselle. Mielestäni tämä pitää paikkansa, vaikka yhä usemmassa lehdessä tiimissä tekeminen lisääntyy jatkuvasti, onneksi.
  • Puheenvuoroissa suomalaiseen journalismiin kaivattiin lisää uteliasuutta, uskallusta, uusia näkökulmia ja näkemyksiä sekä persoonallista tyyliä. Nyt jutut tehdään samalla tavalla samoista aiheista samalla tyylillä ja samoilla näkökulmilla ilman persoonallista otetta. Tässä on perää - verratkaapa vaikka eri lehtiä toisiinsa.
  • Julkkisviihdelehtiä vähäteltiin - miksihän? Suurimpana syynä lienee se, että ne myyvät ja niitä luetaan ja ne muodostavat siten uhan lukijoiden ajankäytössä perinteisille vakavahenkisemmille yleisaikakauslehdille. Niiden tulevaisuuteen ei kuitenkaan uskota. Todellisuus tuntuu kuitenkin olevan kaukana tästä uskosta. On aina vaarallista kun toimittajat haluavat olla näkemättä todellisuutta sellaisena kuin se esiintyy.
  • Miesten lifestyle-lehti tulee vielä Suomeenkin MG ja SK Miehet -lehtien epäonnistumisista huolimatta näiden lehtien tekijöiden mukaan. Kommentit kriittisiä: Suomessa ei ole lifestyle-miehiä kuin kourallinen ja suomalaisen miehen lifestyle-lehti on Tekniikan Maailma - hmm?
  • Puheenvuoroissa ei sanottu sanaakaan aikakauslehtien suhteesta internetiin ja sen ilmiöihin - miksihän? Todellisuudessa suhde on jo nyt tiivis monella aikakauslehdellä, mutta tämä todellisuus ei vain näy journalistisessa keskustelussa. Miksi niin harva suomalainen journalisti seuraa aikansa trendejä niin huonosti? Missä ovat uteliaisuus ja uusien näkökulmien etsintä?
  • Aikakauslehti nähdään perinteisenä yksisuuntaisena juttujen ja lehtien tekemisenä ja myymisenä lukijoille (Heleena Savelan mukaan Hesarin Kuukausiliitekin myy juttunsa lukijoille ja ostaa lukijoiden aikaa hyvin toimitetuilla ja kirjoitetuilla jutuilla). Tulevaisuuden journalismin kaksisuuntainen keskustelu ei tullut keskustelussa esille millään tavalla, mikä ei mielestäni ole hyvä asia. Tulevaisuudessa menstyminen vaatii mielestäni entistä enemmän kaksisuuntaista "keskustelua" lukijoiden kanssa ja tämän "keskustelun" tekeminen hyvin vaatii uusien keinojen - kuten internetin, foorumien, blogien, lukijoiden osallistamisen, kansalaisjournalismin - tehokasta hyödyntämistä. Lukijoita ei ole enää varaa nähdä passiivisina sisällön syöttöporsaina, eihän?

2 Comments:

At 16/9/05 17:41, Blogger Jari Lindholm said...

Totta, puutteelliseksi jäi keskustelu uusien medioiden osalta. Toisaalta, ei meidän osuudessamme kyllä ehditty printtiäkään kovin järkevästi pohtia.
Jari L.

 
At 18/9/05 22:11, Anonymous Jarno Forssell said...

Tärkeämpää kuin se, menestyvätkö miesten lifestyle-lehdet Suomessa vai eivät, on niiden kohtalon takana oleva uusi kustantamisen muoto: heitetään uusi lehti markkinoille ja annetaan pari numeroa aikaa osoittaa, onko sillä elinmahdollisuuksia. No ei ole! Esimerkkejä on muistakin lehtigenreistä. (Viimeksi PSY Arjen psykologiaa)

Brandin rakentaminen on joka alalla pitkäjänteistä työtä ja vaatii ainakin kolme, ellei viisi vuotta. Jos kustantajat eivät pysty kantamaan aina alussa tulevia tappioita, ei kannata lanseeratakaan uusia lehtiä.

Pelkään nimittäin, että kun lukijoita on huijattu tarpeeksi monta kertaa ähäkutti-lehdillä, he kyynistyvät kaikkiin uusiin lehtilanseerauksiin. "Ei tuota kannata ostaa eikä tilata, kun se kuitenkin lakkautetaan puolen vuoden päästä."

Lukijoita pitäisi arvostaa vähän enemmän.

Jarno Forssell

 

Lähetä kommentti

<< Home