16.9.05

"Puheenaihemediat"

Olen ollut koko aamupäivän ja vielä vähän lounaan jälkeenkin juontamassa kulttuurijournalismin suuntautumisvaihtoehtoa salissa 208. Juuri nyt on meneillään pienkustantajien paneeli, jonka Niko Aula vetää, ja minä pääsin hetkeksi hengähtämään tänne siviilityöpaikalle (minulla ei ole hienoja vehkeitä, joilla blogata paikan päältä).

Aamupäivän alustajista jäi päällimäiseksi mieleen äidinkielen opettaja ja mediakasvattaja Kaija Parko. Hän esiintyi vauhdikkaasti ja innoittuneesti, ja antoi mielipiteittensä näkyä.

Parko kertoi "syvästi inhoavansa iltapäiväehtiä", mutta ymmärtävänsä toki niiden merkityksen. Hän siteerasi entistä oppilastaan, nykyistä iltapäivälehden toimittajaa, jonka mukaan iltapäivälehdet ovat äärimmäisen tärkeitä "puheenaihemedioita".

Tämä entinen tähtioppilas, nykyinen nouseva tähtitoimitaja, on kertonut tuntevansa suurta riemua siitä, kun hän näkee katukuvassa itse laatimansa lööpin. Näin hän on ikään kuin päättänyt sen, mistä miljoonat suomalaiset sinä päivänä puhuvat kahvipöydissään.

- Onko sillä lööpin sisällöllä mitään väliä, oli Parko kysynyt.

Ei kuulemma ole, pääasia että saa aikaan puheenaiheen ja kunhan lehti saa voittoa, oli oppilas vastannut vilpittämin mielin.

Kaija Parko sanoi olevansa tämmöisestä huolissaan. Hänen mielestään toimittajien olisi syytä myös miettiä uutistensa sisältöjä ja relevanssia, ei vain sitä, uppoaako viesti mahdollisimman laajaan massaan.

Parko puhui myös netin antamista mahdollisuuksista, jotka hän tuntui näkevän melko kapeina, lähinnä lehtien jonkinlaisena laajennettuna yleisönosastona. Hän piti huolestuttavana sitä, että toimittajat syynäävät tarkasti lehtiensä verkkosivujen alla käytävää nettikeskustelua ja omaksuvat sieltä ilman analyyttisyyttä, ikään kuin huutoäänestyksen tuloksena, juttujensa aiheet ja näkökulmat.

- Tämä antaa uuden merkitysen termille proletariaatin diktatuuri, ehdotin.

- Pikemminkin kyseessä on tavisten diktatuuri, Kaija Parko tarkensi.

1 Comments:

At 16/9/05 14:28, Anonymous Anonyymi said...

"Tavisten diktatuuri" on haaste nimenomaan netissä työtään tekeville. Logeista näkee koko ajan, millä sanoilla sivuille tullaan ja mistä.

Vaan voisi sitä ajatella joskus niinkin, että yleisö tietää kyllä itse parhaiten, mitä se haluaa tietää.

Googlen diktatuuri?

 

Lähetä kommentti

<< Home