16.9.05

Digiradiovisioita

Yleisradion Pentti Kemppinen alusti verkkaiseen tyyliinsä radiosta digiaikana.

Kaikki digitalisoituu, niin tallenteet kuin välitysmekanismitkin. Ula-radio pysyy pääjakeluväylänä ainakin tämän vuosikymmenen, mutta muut jakeluväylät nousevat.

Radiokuuntelu sirpaloituu uusien jakeluteiden yleistyessä. Kaupallisella puolella radiotoiminta keskittyy ja tuotteistuu uudelleen. Olisi olemassa tarve saada julkisen palvelun radiolta laatujournalismia sekä todellinen vuorovaikutus kuulijan kanssa.

Uusi tekniikkaa mahdollistaa myös uudenlaisia sisältöjä, jotka pohjautuvat digitaaliseen välittämiseen. Tähän liittyy myös päätelaitekonvergenssi: vastanottaja voi käyttää samaa päätelaitetta eri tarkoituksiin ja radiosta tulee yksi sisältökomponentti muiden ohella. Ohjelmatuotannon puolella tämä tarkoittaa tuotantojärjestelmien yhtenäistämistä. Samaa tai versioitua sisältöä jaetaan eri kanavien kautta.

Kemppinen veti näkymät yhteen tarjoamalla kaksi visiota radion tulevaisuudesta.Ensimmäinen vaihtoehto on klassinen lähetysradio (push-malli), jossa on toimituksellisesti organisoitu ohjelmatuotanto, ja jonka lähetystä ihmiset hakeutuvat seuraamaan. Toinen vaihtoehto on on demand -malli, jossa käyttäjä itse tekee valintoja, rakentaa ja paketoi.

Lisäksi Kemppinen tarjoili tukevan annoksen digitalisen radion standarditietoa, jota en tässä käy toistamaan (koska putosin kärryiltä jo varsin alkuvaiheessa).

Yleisökysymyksessä huolehdittiin radiojournalismin asemasta teknologian murroksessa. Kemppinen ainakin suhtautui positiivisesti tähän mahdollisuuteen. Päivi Istala käytti sekavan puheenvuoron, jonka ideaa en ymmärtänyt.