16.9.05

Lounaalla

...keskusteltiin Tuijan jo kommenttiosastolla esiin ottamasta asiasta: mitä lehti voi myydä? Tai itse asiassa kysymys kääntyi muotoon mitä lehti (tai mikä tahansa muu media) ei myisi.

Siis: kun Helsingin Sanomat myy musiikkia, niin miksi tietotekniikkalehti ei myisi tietokoneita? Samanlainen synergiahan siinäkin olisi. Yritin pinnistellä Axa Sorjasen linjoilla: yhteys konsernin (ulkoistetun) musiikkikaupan taloudellisen hyödyn ja yksittäisen musiikkiarvostelijan välillä on kovin löyhä. Mutta en voi mitään: asetelma, jossa media toimii kauppiaana kamalle, jota se myös myy ei näytä kauhean hyvältä, oli se asiallisesti kuinka kosher tahansa.

Jarmo muistaakseni epäili, että tulevat sukupolvet nauravat räkäisesti tällaiselle etiikkanillitykselle. Myydään mitä myydään. Tai sitten heiluri heilahtaa toiseen suuntaan: lukijat kyllästyvät läpitunkevaan kaupallisuuteen ja siirtyvät lukemaan uusia, selkeämmän etiikan varassa toimivia lehtiä. Tämän ennusteen taisi lausua Talentumin Kari Tyllilä.

3 Comments:

At 16/9/05 16:27, Blogger Tuija Aalto said...

Jarmo komppasi ideaani, että miksei verkossa joka ainoa sana voisi olla linkki johonkin, mistä sen asian voisi hankkia itselleen. Musiikki näyttää tietä Visual radion johdolla, kuten SBS:n Leena Ryynänen on useissa yhteyksissä esittänyt.

Mikä ansaintamalli! Laatulehden tunnistaisi siitä, että sen kaupitsemislinkkivalinnat olisivat laadukkaita, aatteellis-eettisesti kestäviä ja korkeatasoisia. Keltaisten lehtien linkkivalinnat johtaisivat halpoihin ja sensaatiomaisin ostoksiin :)

Klikkaa lehtikuvan puuteriposkea - lehdestä riippuu, mihin joudut. Siinäpä meille ansaintalogiikkaa.

 
At 17/9/05 17:15, Blogger zache_ said...

öh, luulen että minulla on selaimessani jo filtterit parille tuollaiselle tekniikalle jotka tekevät sanoista mainoslinkkejä. Ei siis ääntä minulta moiselle.

Jotain mistä voisin olla jopa maksamaan voisi olla jonkinnäköinen julkaisusysteemi mihin tulee usealta taholta kirjoituksia ja kirjoittajille tulisi rahaa sen mukaan miten paljon on ollut lukijoita ja miten kirjoitus on arvioitu. Systeemi voisi toimia micropaymenttinä tai sitten joku kuukausimaksullinen / mainosrahoituksen yhdistelmä...

Teknisestihän tuollainen ei olisi kovinkaan kummoinen rakentaa joten suuri kysymys on jälleen rahoitus...

 
At 17/9/05 20:58, Blogger Kari Haakana said...

Jaakko Rauramo otti päivän viimeisessä sessiossa muuten esiin tämän lehden brändin alla tehtävän kaupan. Rauramon mukaan holantilaisten lehtien liikevaihdosta noin viidennes tulee "brändilaajennustoiminnasta" eli muusta kuin levikki- ja tilausmyyntitoiminnasta. En älynnyt kysyä, että mitä kaikkea siellä sitten myydään.

 

Lähetä kommentti

<< Home